Ukryte narzędzia Facebook’a do tworzenia grup odbiorców, które musisz poznać.

Nie wszystko musi być widoczne na pierwszy rzut oka – jestem pewien, że Facebook niejednokrotnie Ci to udowodni. Tym razem skupię się właśnie na tych ukrytych funkcjach, które z pewnością przydadzą Ci się przy niejednej kampanii. Mowa o narzędziach do budowania niestandardowych grup, które umożliwią Ci budowanie dużo bardziej precyzyjnego grona odbiorców, niż mogłabyś to zrobić za pomocą podstawowych narzędzi.

Zacznijmy jednak od podstaw

O niektórych z tych kwestii mówiłem już w poprzednim materiale: „Jak stworzyć grupę z osób, które zapisują Twoje posty?”. Jeśli go nie widziałaś, gorąco Cię do tego zachęcam.

Z pewnością zauważyłaś już, że Facebook proponuje uwzględnienie osób, które wykonały jakiekolwiek działanie na profilu bądź pod Twoim postem sponsorowanym. Mówiąc szczerze – to naprawdę beznadziejna opcja. Kolejna, czyli „Osoby, które zareagowały aktywnie na post lub reklamę” może przydać Ci się na samym początku, jednak z czasem lepiej korzystać z bardziej zaawansowanych grup. Dlaczego? Spójrz na reklamę poniżej:

Każdy, kto podjął działanie wobec strony – nie polecam tego modelu zbierania grupy

Widzisz, że by przeczytać tekst w całości musisz kliknąć „zobacz więcej”. Na urządzeniach mobilnych będzie to jeszcze częstsze, gdyż tam limit znaków jest po prostu mniejszy. Oznacza to, że jeśli klikniesz „zobacz więcej”, udostępnisz reklamę, polubisz czy skomentujesz bądź nawet powiększysz grafikę, zostaniesz zaliczona do grupy odbiorców, którzy wykonali jakiekolwiek działanie pod postem czy reklamą. Co więcej – jeśli klikniesz reakcję „wrr”, która raczej nie świadczy o Twoim zadowoleniu, Facebook nadal uzna to za wartościowe działanie i dołączy Cię do grupy.

Kiedy zaczniesz zbierać większe zasięgi, możesz spokojnie pokusić się o korzystanie z kolejnych opcji do zbierania grup – oczywiście w zależności od celu. Na przykład świetnym rozwiązaniem do celów sprzedażowych będzie tworzenie grup osób, które kliknęły w dowolny przycisk CTA.

Dobry model zbierania grup, szczególnie na początku działań reklamowych

Jak sama widzisz, wybór opcji do tworzenia grup jest dość ograniczony. Owszem, możesz stworzyć z tego kilka ciekawych, dobrze stargetowanych kampanii. Jednak prawdziwy crème de la crème dopiero nadchodzi.

Jak budować grupy niestandardowe?

Aby dobrać się do ciekawszych, bardziej szczegółowych funkcji do budowania grup odbiorców, musisz przejść do sekcji „Badania i raporty”, a następnie wybrać narzędzia „Analytics”. Tak, wiem, nie jest to zbyt intuicyjne.

UWAGA! Facebook zmienił widok menu business managera. Być może masz już nowy, w takim wypadku narzędzia mają już polską nazwę: „Statystyki” i znajdują się w sekcji „Analizy i raporty”.

Nowy widok Menedżera Firmy – wybór opcji Facebook Analytics

Po przejściu do tego narzędzia zauważysz trzy opcje do wyboru: strona, piksel, aplikacja.

Pierwszą z nich, a zatem stronę na Facebooku, wybierasz, gdy chcesz zbierać grupy osób zaangażowanych po stronie Twojego fanpage’a. Piksel przyda Ci się z kolei wtedy, gdy będziesz tworzyć grupy w oparciu o ruch wygenerowany na Twojej witrynie.

Nas w tej chwili interesuje oczywiście strona, czyli Twój fanpage. Po kliknięciu w tę opcję przejdziesz do narzędzi analitycznych. Nie obawiaj się niczego – sam pamiętam swoją reakcję po zobaczeniu ich po raz pierwszy. Z pewnością nie były one tworzone po to, by ułatwić ludziom życie. Jednak Ty w tej chwili musisz opanować jedynie bardzo prostą umiejętność tworzenia filtrów aktywności. Wybierasz w ten sposób użytkowników, którzy przez konkretny okres pozostawali aktywni na Twojej stronie. Nie są to jednak jakiekolwiek reakcje, o których była mowa wcześniej. Tu możesz analizować polubienia, udostępnienia, komentarze i tym podobne opcje, dzięki którym stworzysz bardziej dopasowaną do swoich potrzeb grupę odbiorców.

Szczegółowe opcje wyboru filtra zbierania grupy odbiorców na Facebook

Łączenie filtrów w pary

Dodatkowo, dzięki łączeniu filtrów w pary, możesz jeszcze lepiej je wyselekcjonować, na przykład kierując działania do osób, które zostawiły komentarz i dodały reakcję w konkretnym okresie. Pamiętaj jednak, że tego typu działania będą najbardziej skuteczne, gdy uda Ci się już zebrać większe zaangażowanie na swoim fanpage’u.

Gdy filtr jest już gotowy, wystarczy, że klikniesz w rozwijalne fioletowe pole i zaznaczysz „utwórz grupę niestandardowych odbiorców”. Następnie wybierasz konto reklamowe oraz ponownie okres, który Cię interesuje (jeśli wcześniej wybrałaś ostatnie 90 dni teraz robisz to samo). Zwróć także uwagę na opcję „filtr” – powinnaś odznaczyć w niej „użyj bieżącego filtru”.

Tworzenie niestandardowych grup odbiorców przy użyciu filtra

Niestety nie może być zbyt pięknie…

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Facebook i jego narzędzia analityczne nadal mają pewne ograniczenia, o których trzeba pamiętać. Na tego typu przeszkody możesz natrafić w sytuacji, w której trochę poniesie Cię euforia przy zawężaniu grup odbiorców i wybierzesz na przykład osoby, które kliknęły pod Twoim postem w konkretną reakcję. Zauważysz wtedy, że filtr nie będzie możliwy do wybrania – Facebook jeszcze nie daje nam takich możliwości. Może jednak za jakiś czas się to zmieni ????.

Brak możliwości wyboru ustawionego filtra, z powodu zbytniego zawężenia grupy.

O czym jeszcze powinnaś pamiętać?

Przede wszystkim o tym, że grupy tworzysz socna podstawie reakcji na swoje ostatnie publikacje. Memy z kotami czy posty wywołujące kryzys także zbierają sporo reakcji. Nie sądzę jednak, byś właśnie do takich osób chciała kierować swoje reklamy. Wartościowy content zawsze będzie budować najlepsze grupy.

Nie zapominaj także, że zbudowana grupa niestandardowych odbiorców jest cały czas aktualizowana. Co to oznacza? Jeśli skierowałaś kampanię do osób, które skomentowały Twoje posty w przeciągu ostatnich 90 dni, będą to osoby liczone od dnia bieżącego a nie od czasu, w którym utworzyłaś grupę. W praktyce wymaga to zatem od Ciebie sprawdzania, co dzieje się na Twoim fanpage’u. Jeśli dwa dni temu wybuchł tam kryzys z setką negatywnych komentarzy, o których nie masz pojęcia, nieświadomie możesz wyświetlać reklamy ze swoim produktem właśnie do tej grupy. Nie jest to dobre ani dla Twojego budżetu, bo przecież nie przyniesie Ci to żadnych wymiernych skutków, ani dla wizerunku Twojego fanpage’a.

To by było na tyle. Teraz wiesz już, jak tworzyć niestandardowe grupy odbiorców i dotrzeć do jeszcze węższego, ale precyzyjniej określonego grona osób.

Dziękuję za Twoją uwagę i zachęcam do śledzenia bloga i fanpage’a, na których będziesz mogła na bieżąco dowiadywać się o nowych materiałach.