Czy wiesz, jak ważnym elementem strategii działań w Social Mediach jest wybór odpowiedniej grupy odbiorców Twojej reklamy? Nie każdy ma świadomość, że aby trafić do potencjalnych klientów, należy ich wyodrębnić spośród wszystkich Twoich użytkowników. Dlatego dziś pokażę Ci, jak stworzyć grupę z osób, które już są zainteresowane Twoimi treściami. A dokładniej grupę odbiorców, którzy zapisują Twoje posty. Nawet jeżeli już wiesz, jak to zrobić, warto obejrzeć cały materiał, ponieważ tłumaczę w nim również, jak sprawdzić, czy w Twoim przypadku dana grupa będzie w ogóle skuteczna. 

Na początek przejdź do narzędzi tworzenia grup docelowych, czyli „Grupy odbiorców”, a następnie wybierz z listy opcję „Utwórz niestandardową grupę odbiorców”. Potem kliknij w popularną funkcję „Strona na Facebooku”. To właśnie tutaj możemy tworzyć niestandardowe grupy odbiorców, na podstawie interakcji użytkowników z Fanpage’em i publikacjami.

Wybór opcji: “Grupa niestandardowych odbiorców”

Teraz pokażę Ci, jak to zrobić.

Grupa odbiorców krok po kroku

Po pierwsze, jeżeli masz więcej niż jeden fanpage, to wybierz go z listy. Oczywiście wybieramy ten, który nas w danej chwili interesuje.

Następnie na trzeciej rozwijalnej liście należy zmienić model, w jakim Facebook ma zebrać Twoją grupę.

O tym, który model warto wybrać i dlaczego opowiem w kolejnej poradzie, w której będę pokazywał zaawansowane narzędzia do tworzenia grup.

Dziś chcę się skupić na ostatniej, najmniej docenianej opcji z listy, czyli:

Osoby, które zapisały Twoją stronę, lub dowolny post

Co ciekawe, według mnie jest to jedna z najlepszych grup odbiorców pod remarketing, jakie testowałem, a jednocześnie najmniej doceniana. I to nawet przez profesjonalnych marketerów. Być może dlatego, że mało osób analizuje jej potencjał.

Jak widzisz w tym widoku możesz:

Szczegółowy widok narzędzia do budowania grup niestandardowych odbiorców
  1. Wybrać fanpage z listy;
  2. Wybrać model zbierania grupy;
  3. Określić czas, za jaki grupa ma być zebrana;
  4. Nadać jej nazwę.

Następnie wystarczy kliknąć „Utwórz grupę” i gotowe!

Tak naprawdę jedyną zmienną jest parametr czasu, który ma określać naszą grupę odbiorców. Dlaczego więc tak prostej czynności postanowiłem poświęcić dedykowany wpis? Ponieważ naprawdę niewiele osób z tej grupy korzysta, a jak już to robi, to zazwyczaj nieefektywnie.

Jak wykorzystać potencjał tej grupy?

Przede wszystkim, musisz przeanalizować, które z Twoich publikacji ludzie zapisują. Dzięki temu dowiesz się, do jakiego celu możesz wykorzystać tę grupę.

Po drugie, musisz sprawdzić jej liczebność, aby stwierdzić, czy jest wystarczająco liczna, jeżeli planujesz stworzyć z niej grupę osób podobnych.

Aby to sprawdzić, przejdź do Menedżera Reklam.

W moim przypadku mam kilka kampanii reklamowych, w nich zestawy reklam oraz posty.

Jak sprawdzić, ile postów zostało zapisanych?

W tym celu należy:

  • po prawej stronie kliknąć „Kolumny”,
  • wybrać opcję „Dostosuj kolumny”,
  • wyszukać zmienną „Zapisy posta” w oknie, które się pojawi,
  • zaznaczyć ptaszkiem i kliknąć „Zastosuj”.
wybór opcji dostosowywania kolumn
widok narzędzi dostosowywania kolumn

Masz teraz z prawej strony dodatkową kolumnę, a w niej wartości, które informują Cię, ile razy dany post został zapisany. Jakie są następne kroki?

Sprawdź liczbę zapisanych postów

Nie ma tu wielkiej filozofii. Musisz wybrać zakres dat i skoncentrować się na całkowitej ilośc zapisanych postów. Sumę tej wartości znajdziesz na dole tabeli

Dodatkowa kolumna: “Zapisy postów” i łączna ilość zapisanych postów.

Dzięki temu, od razu będziesz wiedziała, czy ten sposób zbierania grupy docelowej jest odpowiedni dla Ciebie. Dla przykładu, jeżeli z ostatnich dziewięćdziesięciu dni liczba zapisanych postów wynosi kilkadziesiąt, wówczas ciężko będzie ulepić z tych statystyk dobrą grupę.

Natomiast jeśli, tak jak w moim przypadku, tych zapisów będzie kilkaset w ciągu ostatnich trzydziestu dni, to jesteśmy w domu. Zdecydowanie masz nad czym pracować.

Co dalej?

Określ cel grupy

Jak go sformułować? Na przykład, jeżeli planujesz stworzyć bazę pod „grupę podobnych odbiorców”, powinnaś zadbać o to, żeby liczyła ona minimum 100 osób. Im więcej, tym lepiej. Pamiętaj też, że jedna osoba mogła zapisać kilka postów, więc proponuję nie celować w równą setkę.

Czasami mając wartość zapisanych postów “na styk” (minimalnie powyżej 100), warto zwiększyć zakres o jeden lub kilka dni, ponieważ w efekcie możesz dzięki temu uzyskać właśnie o kilkadziesiąt zapisów więcej. Warto to sprawdzić, ponieważ może to mieć kluczowe znaczenie.

Inaczej z kolei sprawa wygląda w przypadku remarketingu. Wówczas liczebność grupy nie jest aż tak istotna, natomiast przedział czasowy powinien być zdecydowanie krótszy. Jeżeli na przykład masz kilkanaście lub kilkadziesiąt zapisów z ostatnich siedmiu dni, to właśnie z nich powinnaś stworzyć grupę do kampanii remarketingowej. Prostą kreacją i drobną zachętą możesz ponownie zaprosić na stronę produktu czy usługi, które wcześniej wzbudziły ich zainteresowanie.

Kiedy ustalisz zakres czasu i tym samym liczebność grupy, czas na następny krok:

Sprawdź, jakie posty ludzie zapisali

Dlaczego jest to takie istotne? Powodów może być kilka:

  • sprzedajesz odmienny asortyment,
  • linkujesz do różnych tematycznie wpisów na blogu,
  • publikujesz filmy o zróżnicowanej tematyce itd.

Warto wówczas sprawdzić, czy nie ma dużej dysproporcji pomiędzy takimi typami zapisanych postów. Ma to znaczenie zwłaszcza w sytuacji, gdy sprzedajesz produkt, który różni się grupą docelową, jak na przykład gry i programy czy inny asortyment. 

Ustal grupę odbiorców

Jeśli zauważysz, że większość zapisanych postów dotyczy produktów konkretnego typu, to zdecydowanie użyj tej grupy do sprzedaży pokrewnego asortymentu. 

I właśnie taką grupę warto wykorzystać do remarketingu. Dlaczego? Ponieważ nawet jeśli korzystasz z reklam dynamicznych, opartych o katalog produktów, gdzie reklama remarketingowa wyświetla konkretne pozycje, które ludzie oglądali na stronie, to pamiętaj, że najpierw muszą oni na tę stronę wejść. A przecież nie zawsze tak jest!

Twoi klienci często zapisują posty w pracy, w biegu, by wrócić do nich w zaciszu domowego kąta. Potrafią jednak o tym fakcie zapomnieć. Nawet pomimo tego, że sam Facebook im o tych postach przypomina. Dlatego też kampania skierowana do tych osób pozwoli pozostać  z nimi w kontakcie i utrzymać ich zainteresowanie Twoim produktem czy usługą.

Stwórz grupę niestandardową

Kiedy już ocenisz jaki przedział czasowy użyjesz do tworzeniu grupy, cofnij się do narzędzi grupy odbiorców. Upewnij się, że masz:

  • wybrany odpowiedni fanpage,
  • na liście widnieje prawidłowy model zbierania danych

Pozostaje więc wpisać odpowiedni parametr czasowy, czyli liczbę dni, które Facebook ma wziąć pod uwagę przy tworzeniu grupy.

Następnie wystarczy już tylko nadać nazwę, po której łatwo zidentyfikujesz swoją grupę i jej cel w przyszłości i „utworzyć grupę odbiorców”.

Podsumowanie i dodatkowa rada

Reasumując, na koniec jeszcze podzielę się z Tobą krótką uwagą. Liczebność grupy, którą przed chwilą określałem w Menedżerze reklam, dotyczyła TYLKO postów promowanych. Pamiętaj, że w tej grupie znajdą się też osoby, które zapisały Twój fanpage lub jakiekolwiek posty organiczne. Dlatego też, co do zasady, grupa ta będzie zawsze nieco liczniejsza od tej analizowanej w systemie reklamowym. Należy to mieć na uwadze zwłaszcza w sytuacji, gdy masz bardzo duże zasięgi organiczne.

To tyle na dzisiaj! Mam nadzieję, że dasz szansę grupie osób zapisujących Twoje posty! Zwłaszcza, że w wielu przypadkach osoby z tej grupy stanowią świetną bazę remarketingową, która tylko czeka, aby ją wykorzystać w swoich działaniach.

W kolejnym materiale pokażę Ci ,jak tworzyć niesamowicie skuteczne grupy docelowe. Mały spojler: nie znajdziesz tych opcji w grupach odbiorców.

Dziękuję za Twoją uwagę i gorąco zachęcam do śledzenia bloga oraz fanpage’a.

Napisz kometarz